středa 1. listopadu 2017

KNIHODOJMY: Devět dní

Fantasy žánr zažívá rozkvět více než kdy jindy.
Do tohoto žánru přibyla i novinka české mladé spisovatelky Zuzany Strachotové. Ačkoliv z české literatury toho moc načteného nemám a moc se na české autory nespecializuji, Devět dní mě lákalo už od počátku. Nebylo to jen kvůli neskutečně milé autorce, ale kvůli světu, který stvořila. A to nemyslím jen v knižní podobě. 
Avšak Devět dní slibuje akční postapokalyptické fantasy
Už po první kapitole ale čtenář pochopí, že dostane mnohem víc.

,,Lee Parker věří, Sera Trantorová věří – pouze každý něčemu jinému. "


Svět je po masivních válkách rozdělen na dvě poloviny. Zapomeňte na Evropu, Ameriku a Asii, máme tu Sabrii.
Většina obyvatel žije pod nadvládou Citadely. Citadela je skupina manipulátorů, kteří pravidla žití zakládají na víře k Bohu. Pravidla zakazují jakékoliv umění (malba, hudba,...) zábavu a city, zakazují fyzicky a psychicky postižené obyvatelstvo a jakákoliv pochybnost vůči ní je brána jako prohřešek, za který se platí životem. V tomto světě má dokonce i pohlavní styk svá pravidla. Asi každému dochází, že víra je jen zástěrkou pro totalitu.
Citadela se krutě stará o to, aby všechna pravidla byla dodržována a jejich vojsko vyhladilo všechno ,,zbytečné" obyvatelstvo a Povstalce. Speciálně vycvičení agenti označování jako ,,Jestřábové" jsou jejich velká chlouba. Avšak Lee Parker, sedmadvacetiletý Jestřáb, je ještě cennější. Jeho schopnosti považují za božské a proto právě on JI má dopadnout. 
Chytit a přivést nazpět do Citadely, kde má podstoupit výslech doplněný oblíbeným brutálním mučením.


,,Věřit a nepochybovat." 

Sera Trantorová, osmadvacetiletá bojovnice, už od narození žije v Bloku
Blok je obsazená vodní elektrárna, která slouží k životu Povstalcům- těm, kdo pochopili, že Citadela je to poslední místo, kde by chtěli žít. Nechtěli žít tam, kde je život zakázán. To se samozřejmě Citadele nelíbilo, a proto je každý Povstalec ohrožován na životě. I když žijí daleko za civilizací, kam se až nezdravě čistotní vojáci Citadely neodváží, potravu a léky shání/kradou z menších Citadelských měst, kde městské hlídky nejsou natolik vycvičené.
Tato mise neměla být ničím jiným, než právě ,,doplnění zásob". Seře ale po masové střelbě došlo, že Citadela někoho z povstalců hledá. Překvapení bylo, když zjistila, že je to ona.
Ona je utíkající kořist a cesta k povýšení Lee Parkera.



Kde proboha začít?
Devět dní je úvodem do postapokalyptického a fantasy světu nadějné české spisovatelky. Nemyslete si ale, že se jedná o Young Adult. V žádném případě. Možná vám to bude ze začátku připadat, ale po pár stranách vám dodejte, že je to něco milionkrát lepšího.

Kdybych měla říci moje dojmy, mohu to shrnout do jednoho slova: DOKONALÉ.
Už opravdu dlouhou dobu jsem nečetla žádnou knihu, ke které bych neměla nějakou výhradu. Vždy se něco našlo, ale tady? Nic.

Zuzana Strachotová se ujala již milionkrát zpracovaného námětu, ale udělala z něj něco naprosto nového.
Svět, který stvořila mě uchvátil. S tím souvisí i to, že kniha byla alespoň pro mě svým světem strašidelná. Proč? Byla až moc reálná. Po dočtení mi připadalo, že jsem podobný příběh už někde četla/viděla/slyšela. A pak mi to došlo...
Člověk, který do detailu zmanipuloval život všech lidí pod sebou i nad sebou, vyhladil ,,zbytečné" či nevyhovující obyvatelstvo, mučil a zabíjel nevinné a v neposlední řadě měl pod kontrolou úplně všechny a všechno. Co Vám to připomíná? 

,,Jaký je to pocit? Opuštěná... Bez naděje... Když si to tak vezmeš, co ti zbylo?"
Sera odpověděla: ,,Já."

Zpět ke knize. 
Jak už jsem zmínila, autorka se námětu chopila opravdu nečekaně
Při každém vašem odhadu jste na 100% jistí, že je správný, otočíte stránku a BUM! Vedle jak ta jedle. Nemyslete si ale, že vás překvapení čeká jen na konci. Budete překvapování od první do poslední stránky. Autorka si vás nastaví do místa, kde chce, abyste byli. Abyste toho nevěděli málo, ale ani příliš. Abyste příběhu rozuměli, ale chtěli více. Zároveň vám nikdy nic nenaservíruje jen tak pod nos, proto je vaše touha uspokojována postupně.
Vy si díky tomu nejen lámete hlavu, ale napětí ve vás nekontrolovatelně stoupá společně s láskou, kterou nedokáže potlačit.

Nikdy neodhadnete autorčin další tah. V této knize je všechno jinak. Devět dní se vymyká zajetým kolejím, a proto působí tak reálně.


Postavy. Další překvapení.

Nečekejte dva klasické hrdiny. Muže ze strany zla a ženu ze strany dobra. Ti se samozřejmě střetnou úúúplnou náhodou, zamilují se do sebe a muž ze strany zla přejde na stranu dobra a bla, bla, bla...NE!
Díky nim příběh, svět a samotnou Citadelu vidíme z dvou úhlů pohledu. Každý má svoje pravidla, svoje domněnky a svůj život. To ale do té doby, než je ničivá Růžová bouře společně s bojem o moc splete dohromady.

Co bych v tomto článku chtěla ještě zmínit, je postoj autorky ke knize a samotné sérii, která bude snad co nejdříve kompletní.
Když jsem zjistila, že autorka pro knihu zřídila samostatnou webovou stránku a to ne tak ledajakou, spadla mi brada. Webovky knihy jsou doslova dveřmi do Sabrie, kde se o ní dozvíte úplně všechno. Grafika stránky je neskutečná a z vlastní zkušenosti vím, kolik set hodin muselo autorce zabrat její tvorba. Abyste pochopili klikněte zde.

 ,,Nejtěžší na tomhle světě je v něm žít."

SHRNUTÍ: 
Přečtěte si to.
Ač jste či nejste fanouškem fantasy, věřte mi, že toto jste ještě nikdy nečetli. Bude vám tuhnout krev v žilách, vaše emoce a domněnky budou neudržitelné. Děj vás strhne a nepustí. Knihu Devět dní řadím k nejlepším knihám mého života. Z na první pohled obyčejného fantasy se vyklubala kniha, která překračuje hranice, dostává se do vašeho vědomí, podvědomí a srdce a vy sami moc dobře víte, že už tam navždy zůstane.

Jak už jsem několikrát zmiňovala, málo který autor dnešní doby dokáže čtenáři, že příběh který čte nejsou jen písmenka, ale je to doopravdy svět, ve kterém žije. Zuzana Strachotová to dokázala.

HODNOCENÍ: 
100%



Mockrát děkuji autorce nejen za stvoření neopakovatelného příběhu, ale i za to, že jsem mohla být jeden z prvních čtenářů.
Knihu koupíte v elektronické podobě od 6.11 (zde), ve fyzické podobě objednáte (zde) a již 9.11 si pro ni můžete běžet do knihkupectví ☺

Jste fanouškem fantasy žánru a českých autorů? Pustíte se do této dokonalosti?
Mějte se hezky! 
seabook04@gmail.com
zdroje: www.devetdni.cz

12 komentářů:

  1. Knihu zatím stále nemám v úmyslu číst, ale teď už to není tím, že bych ji číst nechtěla - jen mám teď těch knih k přečtení moc! A po tvém článku toho lituji... jinak už bych totiž psala Ježíškovi, že tahle kniha pod stromečkem nesmí chybět ^^ Hrozně hezky napsaný článek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strašně moc děkuji!! ♥
      Doufám, že si to ještě rozmyslíš (až snížíš hromádku nepřečtených knih), protože toto je opravdu nutnost ♥

      Vymazat
  2. Děkuju za úžasný typ! Miluju "postapo" a v českých autorech mám také "mezery" (hlavně v současných) a tohle mě podle tvé recenze nadchlo! Píšu si na Vánoční wishlist. Děkuju za super recenzi! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já moc děkuji za chválu! :)
      Rozhodně alarmuj Ježíška, protože kniha Devět dní je to nejlepší, co můžeš pod stromečkem najít (kam se hrabe BMW) :D ♥

      Vymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Knihu neznám, ale zaujala mě :) děkuji za tip :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkují moc :)
      Nemáš zač, rozhodně po ní mrkni ♥

      Vymazat
  4. Pěkná recenze, o knize jsem ještě neslyšela, ale zajala mě. Rozhodně se po ní podívám... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkují moc :)
      Určitě podívej, nebudeš litovat :)

      Vymazat
  5. Wow!
    Tak to devátého mě pravděpodobně potkáte v knihkupectví :D

    OdpovědětVymazat
  6. Na tuhle novinku jsem narazila před pár dny, ale moc pozornosti jsme jí nevěnovala - koukám, že teď se to asi změní :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! Co nejdříve odpovím! ♥