sobota 6. ledna 2018

KNIHODOJMY: Grafitové děvče

Grafitové děvče je napůl grafickým románem slovenské autorky Miroslavy Varáčkové, která u nás není premiérou.
Premiérou není ani u mě, jelikož mám od  ní v knihovně další dvě knihy - postapokalyptický YA román a YA román s tématem šikany. Už zde vidíme, že autorka se věnuje především knihám pro mládež a vydává jednu za druhou. Jak na Slovensku, tak i u nás v Česku ji vydává nakladatelství Slovart.
Jelikož jsem ale od ní doposud žádnou knihu nečetla, nevěděla jsem, v co doufat. Nakonec jsem se rozhodla doufat v povedený a originálně zpracovaný YA příběh s mainstream tématy.
A to bylo hodně špatné rozhodnutí.


Jmenuji se Táňa.
Den co den bloudím městem a snažím si kradenými věcmi vydělat alespoň peníze na jídlo.
Můj otec mě nepovažuje za nic ve svém životě důležitého a moje matka...
Moje matka je nenapravitelná alkoholička.
Její mužské návštěvy se toulají po domě v každou hodinu každého dne a překvapivě jsou pokaždé jiné. Jedno ale mají společné. Jsou obětmi touhy po lásce mé matky.
Na mě matka jakoby zapomněla. Zapomněla na to, že má dospívající dceru, která nemá co na sebe, nemá vzor, nemá nikoho, kdo by ji miloval, nemá rodinu, nemá peníze... nemá nic.
Už jsem si na to zvykla.
Jednoho dne mě ale v ulicích najde ON. Můj zachránce, říkám si zpočátku. Nadějný fotograf, který tvrdí, že jsem krásná, chytrá a mám v sobě jiskru.
Pffff... Kdybych věděla, co mě čeká, necítila bych se jako jednorožec na duhové dráze.

Jak už jsem zmínila, Grafitové děvče se zabývá mainstream tématy: matka alkoholička, která nechává svou dospívající dceru napospas světu, naděje v podobě krásného mužského, které této napospas opuštěné dušičce dává naději a nakonec se všechno dohromady zboří. Avšak i kniha s neoriginálním a milionkrát zpracovaným námětem může být odlišná, něčím nová a skvělá.
To ale bohužel případ Grafitového děvčete není.

,,Nedokázala odhadnout, nakolik silné jsou matčiny city a zda postupně neumírají s každým douškem alkoholu."

Děj plyne tak, jak už plynul milionkrát v jiných knihách.
Předvídatelnost by se ještě dala snést, ale muselo by být výjimečné zpracování. Ne. Ale ne, to také není.
Až na to, že je kniha párkrát ozvláštněná grafickým zpracováním, které ale není vůbec špatné, je úplně stejná a k tomu ještě bezduchá.
Autorka používá nespisovné a slangové výrazy mládeže, které předpokládám měly knize dodat autentičnost. Avšak málo kde tyto výrazy umí do textu zasadit tak, aby nebyla trapná a až směšná. A přesně tak tady tak výrazy působily.

,,Seš grafitová holka, Táňo."
,,Proč právě grafity, dyť ten je měkkej."
,,Grafit patří mezi nejměkčí  známy materiály, ale tvoří ho uhlík, stejně jako diamant, kterej je nejtvrdší."

Shrnutí:
Grafitové děvče je kniha, kterou bych dala do ruky dvanáctiletému děvčeti, které nikdy nic nepřečetlo a chce příběh, který by ho zaujal. Tomuto čtenáři příběh ukáže i temné stránky života v podobě románu, který ho bude možná dokonce i bavit.
Pokud jste ale čtenář, který už pár desítek knih a let života má, není to nic, co by Vás posadilo na zadek. Je to taková ta poslední šance, když jste na dovolené nebo jen sedíte doma u krbu a všechny ostatní knihy máte přečtené.

HODNOCENÍ:
35%

Mockrát děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu zakoupíte např. zde

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář! Co nejdříve odpovím! ♥